Fortsätt till huvudinnehåll

Föreläsning om mage-tarm och passande glutenfria muffins

Ju mer jag fördjupar mig i och studerar mage/tarm hälsa, desto tydligare inser jag vikten av en bra kosthållning. Jag ville medvetet inte kalla det för "diet" för det har en negativ klang för min del. På ett sätt eller annat innebär diet att vi måste UTESLUTA nånting som vi ofta är mycket förtjusta i! Det finns många olika sorters diet idag, alla tror sig ha hittat källan till perfekt hälsa och lösningen på all elände.
När jag läste till homeopat trodde vi (jag och mina studiekamrater) att vi kommer snart ha lösningen på de flesta krämpor med hjälp av piller. Idag ser jag att varken vi eller de som endast tror på diet har haft rätt. Vi behöver både piller och diet och ett harmoniskt liv för att förbättra eller återfå vår hälsa.

Imorgon kommer jag att föreläsa om Läckande tarm syndrom på DCG i Göteborg och jag ser verkligen fram emot det! Jag har en hel del att dela med mig av och ser även fram emot att själv lära mig  av efterkommande diskussioner med andra duktiga terapeuter.

Funderade lite smått på hur jag kommer att lägga upp mitt material, första timman blir det matsmältningskanalens fysiologi, sedan fikapaus, sedan hur man återställer mage/tarm...ja, just det...fikapaus...jag äter glutenfritt...jag kanske kan baka lite muffins som jag kan tugga på för att inte känna mig frestad av smörgåsarna bakade på vanligt mjöl...

Tänkt och gjort! Gick och bakade de här goda muffinsen från Dr Weil's hemsida och de blev så lyckade så jag behöver dela det med er!




Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

gör sesammjölk mer lättupptaglig

Det är alltid något jag går och filurar på... Jag har tagit bort mjölken från vår diet för ca fyra fem år sedan och sen dess har jag använt havremjölk i både matlagningen och till müsslin. Det var en enkel lösning, det krävde inga uppoffringar, det var bara att ta och ersätta mjölken med något annat. Det var bekvämt. MEN (du kommer att hitta mina MEN i nästan alla mina inlägg;P) då började jag fördjupa mig lite mer i syra/basbalansen och började fundera över vardagsrutinerna. Havremjölk är gott och nyttigt men det försurar kroppen rätt så kraftigt, därför prövar jag nu andra ENKLA alternativ. Jag tycker nämligen att det ska vara enkelt och lätt, annars vet jag att jag tröttnar förr eller senare och trots de bästa intentionerna faller jag tillbaka till det gamla invanda. Ja, ja, jag vet, jag arbetar ju med hälsa, jag borde föregå med gott exempel. Eller åtminstone låtsas att jag gör allt rätt. Men det gör jag inte. Jag tror även att det är okej att vara mänsklig, man får

oxalsyra och hämmad kalkupptag - forts

God morgon på er alla! Här sitter jag med ett glas sesammjölk och ska jag vara riktigt ärlig så måste jag medge att den smakar...sisådär...BITTERT!!!!! Vi kan väl bara säga att jag föredrar mandelmjölk. Har surfat lite och sökt efter alternativ till "smakförbättring" och de flesta använder en dadel eller en banan som de lägger till vid mixningen. Banan kan jag gissa ger en mer smoothie-liknande konsistens, det vill jag inte ha, dadlar kan jag testa nästa gång. Jag hittade även ett annat recept som jag tror kan vara gott, choklad chailatte på sesammjölk! Jag får väl återkomma när jag har testat det. Dagens tema är en fortsättning på sista inlägget, där jag tog upp att kalcium i annars mycket kalkrika livsmedel blir praktiskt tagit oupptaglig på grund av ett högt oxalsyrainnehåll. Upptaget av kalcium i tarmen påverkas också av andra faktorer i maten. Förutom oxalsyran har störst betydelse mängden fytinsyra och fosfat. Oxalsyra finns bl a i en del fröer, t ex sesamfrön, e

Favoritsmoothien är grön och smakar av tropikerna

Här kommer ett recept på smoothien som jag gillar starkt för tillfället: 250ml spenatblad 1/2 dl mangotärningar (eller mango/ananas blandat) 1 banan 1 dl kokosmjölk 1 bit riven ingefära 1/4 tsk kanel 1/2 tsk gurkmeja lite svartpeppar 1 tsk linfrön 1 msk Maca pulver (kan uteslutas) 6-7 dl eller mer filtrerat vatten tills du får önskad tjocklek (jag har rätt mycket vatten i, det funkar bäst för mig när det är lätt att hälla ur mixern och det inte kladdar fast vid glasväggen) Har du problem med magen efter smoothien, så kan låg magsyra vara en anledning. Du kan pressa i en 1/2 citron och se om det funkar bättre.